Elżbieta Paśnicka, Marek Paśnicki

Lista pokarmów z dużą, małą zawartością lub brakiem niklu

 
Duża zawartość niklu Mała zawartość niklu Brak niklu
Wiśnia Gruszka, banan Jabłko, rodzynki, daktyle
Herbata zielona lub „mocna” czarna bez dodatków. Kawa, zwłaszcza „po turecku” Kakao i czekolada w płynie Herbata „słaba”, krótko parzona z mlekiem lub cytryną, „słaba” kawa instant z mlekiem Woda mineralna, napoje „light” soki, warzywa, Cola, lemoniady, toniki, rumianek
Ketchup, koncentrat pomidorowy Chrzan, grzyby Musztarda, kiełki, pieczarki
Czekolada twarda, mleczna Wyroby czekoladopodobne Karmel, marmolada, miód
Śledzie, tuńczyk, makrela, sardynka Szczupak, skorupiaki Łosoś, sardela, kawior
Ser topiony Sery twarde i półtwarde, serwatka Sery białe, sery miękkie, lody, mleko (także w proszku)
Sos sojowy Wyciąg drożdży Sos „Worchester”
Wino, piwo Ocet, również winny Alkohole wysokoprocentowe
Orzechy, orzeszki ziemne Pistacje Winogrona, cytrusy
Warzywa konserwowane Fasola, groch, pomidor, soczewica, szpinak Ogórek, korniszony, ziemniak, oliwki konserwowe
Margaryna Pasztetowa, pasztet Masło
Kukurydza, soja Sałata, kapusta pekińska, rabarbar, szparagi, pietruszka, cebula Kapusta kiszona, morela, melon
Płatki owsiane, produkty z owsa Gryka, proso, kleiki, proszek do pieczenia Mąka, ciasta, makarony, musli, kluski, pieczywo